205. “Je moet je niet voorbereiden, gewoon aanlopen….”

“Je moet je niet voorbereiden, gewoon aanlopen….”

Donderdag 19 augustus 2010,

van Schoonloo naar Sleen
Dag 4, routekilometers: 26

Om 07.10 uur opgestaan waarna we om 08.45 uur vertrokken. Zoals al gezegd bestond ons ontbijt uit chocomelk, ontbijtkoek en een appeltje. Onderweg maakten we kennis met Kurt en zijn vrouw die ook het Pieterpad liepen.
Kurt had vanaf het 1e weekend van april tot begin juli de route naar Santiago de Compostela gelopen samen met een wandelmaat . Aanvankelijk zou zijn vrouw meelopen naar Santiago, maar naarmate de datum dichterbij kwam waren er voor haar allerlei bezwaren om mee te gaan en dacht ze dat ze het niet zou redden. Kurt had het een geweldige ervaring gevonden en toen hij hoorde dat wij volgend jaar gaan lopen zei hij: “ je moet niet voorbereiden, gewoon aanlopen”…
Enige voorbereiding leek ons toch wel noodzakelijk, wij zij allebei types die zeker willen zijn van ons kunnen. Dus gaan we vrolijk door met trainen… Toen Kurt terug was van zijn reis naar Santiago vroeg hij aan zijn vrouw waar ze naar toe zouden gaan met vakantie. “Het Pieterpad” antwoordde ze direct. Om een beetje te kunnen voelen wat hij ervaren had tijdens zijn reis naar Spanje. Nu liepen ze daar samen… We zijn een heel eind met ze opgelopen en hadden natuurlijk gesprekstof genoeg.

Onderweg kwamen we verschillende groepjes mensen tegen die met een dagrugzakje liepen. We raakten in gesprek en hoorden dat zij bij een groep hoorden. “Op stoute schoenen” . De groep bestond uit 19 mensen die gezamenlijk of individueel het Pieterpad liepen. Zij liepen in 4 weken de hele route. Niet iedereen liep 4 weken mee, ook 1 week was mogelijk. Zij liepen van camping naar camping terwijl hun bagage werd vervoerd naar de volgende (mini) camping.

Ze vertelden ons dat hun eindpunt voor die dag camping “Pieterom” was in Sleen, en dat het een leuke minicamping was waar op 50 meter afstand een supermarkt was.

Dat stond ons wel aan want we wilden vanavond weer eens zelf een potje koken. Ook kwamen we die dag 2 jonge jongens met volledige bepakking tegen, Siebe en Alexander Beemsterboer. Zij liepen het 1e boekje van het Pieterpad. Ze waren op zaterdag begonnen en hoopten dinsdag, anderhalve week later, in Vorden te zijn. Aan het einde van de dag besloten we dan ook naar “Pieterom” te gaan, nadat we ons in de supermarkt behoorlijk wat boodschappen hadden aangeschaft.
We arriveerden op de camping en mochten onze tent opzetten bij een picknicktafel, die bij een huifkar hoorde. We waren allang blij dat we een bank hadden om op te zitten en een tafel om aan te koken. Siebe en Alexander bleken ook voor deze camping te hebben gekozen en hadden hun tentje al opgezet. De groep “Op stoute schoenen” was al compleet gearriveerd. We zetten ons tentje op en Leon Hermans, organisator van de reis, kwam een praatje met ons maken. Als we vanavond nog zin hadden waren we welkom in de overdekte schuur om ons bij het gezelschap te voegen en een glaasje te drinken. Dat leek ons wel gezellig en we zeiden te komen. De praktijk liep echter anders omdat we na het verrukkelijke potje wat PP gekookt had (ratatouille van kip, paprika, tomaat, ui, champignons, aardappeltjes en tomatenpuree) onze oogjes niet meer open konden houden. Moe en voldaan kropen we in de tent in ons bedje.