202. Help, de Paddepoelsebrug ligt eruit...

2. Help, de Paddepoelsebrug ligt eruit...

Dag 1 Maandag 16 Aug

Pieterburen-Groningen

Routekilometers:29,

omgelopen 1,5 kilometer doordat de Paddepoelsebrug er uit lag

We zijn die maandagochtend om 05.30 uur opgestaan. Onze rugzakken hadden we al compleet ingepakt klaar staan. Het brood lag al gesmeerd in de koelkast. Om 06.15 uur werden we opgehaald door een collega van Peter Paul. Hij zou ons naar het station in Oss brengen waar onze trein om 06.44 uur vertrok. We waren vroeg op het station, ruim 20 minuten eerder, en besloten de eerdere trein van 06.34 uur te nemen die ook naar Den Bosch ging. We zouden hierdoor waarschijnlijk niet eerder in Groningen aankomen, maar we konden maar vast onderweg zijn, nietwaar….?
We vonden het allebei best spannend… Nu ging onze wereldtrip (met het oog op Santiago) echt beginnen….
Doordat er een omleiding was rondom Arnhem, werd onze reis via Utrecht – Amersfoort omgeleid. Rond 10.30 uur waren we in Winsum waar we de bus naar Pieterburen namen. Daar aangekomen hebben we natuurlijk eerst de nodige foto’s gemaakt en een lekker kopje koffie gedronken op het terras tegenover “Grand café bij de buren van Pieter”. Dit café was namelijk niet open op maandagmorgen.

Om 11.30 uur starten we met lopen en werden na even zoeken de eerste stappen in de goede richting gezet. De 1e stop die we hadden was in Winsum na 11,2 kilometer. In Winsum hadden we zin in koffie met iets lekkers erbij, maar helaas bleken alle horecagelegenheden dicht op maandag. Een kleine domper maar gelukkig was er de warme bakker Rutgers, die wel open was en die ook wat tafeltjes en stoeltjes buiten had gezet. Hier maakten verschillende mensen dankbaar gebruik van en wij dus ook. Na een rustpauze met een heerlijke cappuccino en een chocoladebol, konden wij er weer even tegen.Het viel ons op dat de locale bewoners allemaal erg vriendelijk waren. Het vooroordeel dat noorde-lingen “stug” zijn, daar hebben wij helemaal niets van gemerkt, integendeel… de mensen waren bijzonder aardig en behulpzaam.
We kwamen onderweg verschillende “Pieterpadlopers” tegen. We troffen een stel in de bus van Winsum naar Pieterburen die hun auto in Winsum hadden geparkeerd en de 1e etappe gingen lopen om zo voor het eerst te proeven van het Pieterpad.

Onze 1e etappe zou die dag moeten gaan tot aan Groningen omdat er voor die tijd geen kampeermogelijkheden zijn behalve in Winsum en in Garnwerd. dat vonden we te snel omdat we tenslotte een gemiddelde van 25 km per dag wilden halen. Dat de 1e dag zwaar zou worden wisten we. Ons plan was dan ook om die dag langer door te lopen en dan gebruik te maken van een “ vrienden op de fiets” accommodatie. Als dit goed beviel zouden ze zeker meerdere etappes gaan lopen. De vrouw was jaloers op ons en zou zo graag met ons meegegaan zijn. Zo troffen we ook een eenzame fietser met veel bepakking. Hij zat op een bankje te rusten toen wij hem vroegen of we erbij mochten komen zitten. Dat vond hij geen probleem en hij begon te vertellen: Hij kwam uit Amsterdam en deed dit al jaren. Hij genoot zichtbaar van het alleen zijn en zijn fietstocht door deze schitterende natuur.

Peter Paul had in de voorafgaande week al een adres gebeld midden in de stad Groningen met de vraag of wij er die avond zouden kunnen logeren onder voorbehoud dat we zover zouden komen die dag.De man des huizes belde vroeg in de middag om te vragen of het waarschijnlijk was dat wij die avond bij hen zouden logeren. Omdat we op dat moment Winsum al hadden bereikt wisten we dat dat wel haalbaar zou moeten zijn. We verwachtten ‘s avonds rond 20.00 uur in Groningen te zijn.

Het laatste stuk naar Groningen viel tegen omdat de Paddepoelsebrug eruit lag en we een heel eind om moesten lopen. Tot overmaat van ramp begon het ook nog te regenen. Gelukkig was ons logeeradres op 50 meter afstand van het Pieterpad bij Jenne en Annelies Oosting. We werden hartelijk ontvangen met een heerlijk bakje koffie.
Na een praatje gemaakt te hebben zijn we naar onze (zolder) kamer gebracht die er netjes en knus uitzag. Jenne droeg mijn rugzak naar boven wat fijn was. Heerlijk gedouched en daarna naar een Mexicaans restaurant in de buurt om te eten. De vermoeidheid van de 1e dag ging parten spelen, dus na het eten terug naar ons logeeradres en lekker onder de wol.