76. Keien en rotsen... 7 juli 2011

76. Keien en rotsen...

7 juli 2011

Saint Privat d'Allier-Le Falzet: 29 km.

dag 68, totaal: 1373 km.

Vroeg eruit vandaag was de planning, een traject van 29 km te gaan. We hebben geen idee van het weer dus om half 7 vertrekken. Het blijkt wat bewolkt en de temperatuur zo vroeg is nog koel om te lopen. We beginnen met wat stukjes omhoog en weer omlaag. Maar het pad verandert en we gaan via een smal en steil rotsachtig parcours omlaag. Heel steil met flinke rotsblokken. T krijgt het Spaans benauwd van de dieptes waarin ze kijkt en die ze moet lopen. Het looptempo daalt fors tot bijna nul km per uur. Een geluk dat de ondergrond droog en niet glad is. Na een half uurtje afzien zijn we aan het eind van deze afdaling en houden we even halt om bij te komen.

Na 4 km en ruim 1,5 uur verder komen we aan in Monistrol d'Allier. Bij een bakker nemen we 2 appelcroissantjes en 2 appeltjes om even wat calorieën bij te tanken, want het gaat hard hier. Het klinkt onvoorstelbaar maar het is moeilijk om de verbruikte calorieën bij te tanken.

We doen ons best met bier, wijn, kaas, chocolade en nog het gewone eten maar we vallen af, of we willen of niet. Als er nog mensen zijn die af willen vallen zonder te lijnen, dan is Saint Jacques de uitkomst (wel de hele route in een keer doen).
Saint Privat d'Allier ligt op een hoogte van 885 m en als we na de steile rotsachtige afdaling bij de waterkrachtcentrale van Monistrol d'Allier komen zitten we op 585 m. Vandaar uit worden we in de volgende 4 km via veel haarspeldbochten naar een hoogte van 1075 m geleid. Niet dat we willen klagen maar een dag zo zwaar als deze hebben we nog niet eerder gehad. Er zijn mensen die ons gezegd hebben dat het na Vezelay alleen maar vlakker zou worden......!?! Waarschijnlijk zitten wij dan op de verkeerde route. Over schoonheid niets te klagen want het is hier in twee woorden gezegd GEWELDIG PRACHTIG. We hopen dat de foto's onze beleving een beetje verduidelijken.

Na het zware werk komen we aan in Saugues, een stadje waar iets meer te beleven valt. Zelfs een outdoorzaak met bergschoenen en wandelstokken, maar onze uitrusting voldoet nog naar wens. We nemen een cola op het terras en zien verschillende bekende gezichten voorbij komen. Voldoende gites in dit plaatsje maar voor ons net even te weinig kilometers en teveel drukte. We hebben een gite op het oog en besluiten om te reserveren. We krijgen madam Delcros van de gite à la ferme aan de lijn en er is plaats voor ons. Er is onweer met dikke hagelstenen voorspeld dus lopen we door zo stevig als we nog kunnen.

Het tweede gehucht is Le Falzet, en het eerste gebouw is gelijk onze gite. We melden ons op de binnenplaats en de vraag naar madam Delcros wordt bevestigd.

De gite delen we vanavond met een gezin met 3 kinderen, dus gelijk volle bak. Zoals voorspeld is het avondeten hier op de boerderij goed en ruim voldoende. 5 gangen werken we naar binnen met de nodige wijn. Het stikt in iedere ruimte van de vliegen en we meppen er op los. Bij de laatste mep begint het buiten te donderen en zien we lichtflitsen overal. De regen valt met bakken uit de hemel en we zijn blij onderdak te hebben. Hier hadden we met ons tentje niet in moeten liggen. De kinderen van de familie zijn goed opgevoed en gedragen zich voorbeeldig.

Als we naar bed gaan horen we ze nog even, maar dan gaat voor ons na een zware dag het licht echt uit.