71. Gids Bernhard 2 juli 2011

71. Gids Bernhard

2 juli 2011

La Chapelle en Lafaye-Saint Georges Lagricol: 23 km.

dag 63, totaal: 1281 km.

Goed geslapen vannacht in de gite in La Chapelle en Lafaye op een hoogte van iets meer dan 1000 m. Frisse en zuivere lucht doet een mens goed laten slapen na een dag van zware inspanning. T en Ilona hebben het behoorlijk laat gemaakt, ze gingen pas tegen middernacht naar bed. PP hield het eerder al voor gezien. Geen wonder dat Ilona vanmorgen nog zware benen voelde en nog niet was uitgerust. Toch allemaal vroeg eruit want we hadden met de bovenbuurman afgesproken dat we om 8 uur zouden vertrekken. De bovenbuurman, Bernard Jankowski, is 75 jaar en heeft veel op met pelgrims. Hij heeft 15 jaar geleden zelf de camino gelopen vanaf Le Puy en Velay en wandelt nog veel. Hij loopt met ons mee naar Montarcher om ons daar op de juiste route te zetten. We krijgen nog wat goede tips over slangen en hoe daar mee om te gaan. T en Ilona krijgen het er Spaans benauwd van, maar giftige slangen komen hier niet zo veel voor.

Bij het vertrek zijn we gelijk getuige van het uitvliegen van de 2 andere jonge valken vanuit hun nest in een opening in de muur van de kerk. Gisteren hadden we ook al 1 valk zien uitvliegen. Ze maken een scherp typisch krijsend geluid en zijn wat angstig als we korter bij komen. Als de foto's gemaakt zijn, laten we ze met rust en gaan we op pad. Warm draaien doen we al meteen in de eerste steile klim naar Montarcher.

Montarcher ligt op ruim 1100 meter en als we bij de oriëntatietafel aankomen hebben we bij mooi weer een formidabel 180 graden uitzicht over de Haut Forez, een deel van het park naturel regional dat absoluut niet onder doet voor de Morvan. De Forez en Haut Forez hebben echter een mediterrane uitstraling. Je ziet aan alles dat we steeds zuidelijker komen. We nemen de tijd om van het uitzicht te genieten en laten Bernard nog wat foto's van ons drieën maken.

We beginnen aan de afdaling tot aan het punt waar de "Chemin de Saint Jacques" scheidt van de GR3. Dan is het tijd om afscheid te nemen van Ilona. Zij heeft besloten om naar Le Puy en Velay te lopen via de GR3 omdat ze anders haar post mis loopt in Vorey. Dat betekent voor haar ook een dag langer lopen. Wij hebben besloten de "Chemin de Saint Jacques", de route met de blauw-gele schelpjes te blijven volgen. Het waren vier fantastische dagen met Ilona samen. We hebben veel lol gehad en veel onderwerpen goed geraakt. Het was gezellig met haar en wij hebben ervan genoten. Het was ook fijn om haar zo te hebben mogen leren kennen. Misschien dat we elkaar onderweg of anders nog eens treffen, wie weet? Maar onderweg naar Santiago de Compostela is de weg jouw doel en gaat ieder zijn eigen weg.

Voor ons gaat het verder naar Usson en Forez en Bernard loopt mee tot net voorbij Le Crozet. Hij vertelt dat hij al jaren de merktekens op de route controleert en bijhoudt in dit gebied. We nemen afscheid van Bernard die het er zichtbaar moeilijk mee heeft en graag met ons verder zou zijn gelopen. We zien en voelen dat hij met hart en ziel is verbonden aan alles wat met pelgrimeren en "Le Chemin de Saint Jacques" te maken heeft. Het maakt telkens weer iets in hem los als hij de pelgrims in de gite ziet komen. Na een "Bon courage" en een "Bon camino", gaan wij verder. Onze weg is nog niet half voltooid maar heeft ons al meer dan dubbel zoveel gebracht. Het is een weg die meer vorm en inhoud geeft aan ons leven. Het is de weg die wij verder zullen gaan.In Usson en Forez zitten we halverwege en pikken we een terrasje met een wat langere rust omdat we bij de koffie weer een broodje wifi krijgen. Wij zijn bijna bij en jullie zijn weer op de hoogte. Net voorbij Usson en Forez worden we in de openlucht midden door een grote houtzagerij geleid. Hier zien we in een oogopslag het hele proces van het ontschorsen van bomen tot zagen van planken, alsmede de opslag van schors, zaagsel en stukken afvalhout, allemaal voor herverwerking en kachelhout. Verderop in het gehucht Fontaneille krijgen we een stoel en drinken aangeboden als we om wat water vragen. Er loopt een nest jonge poesjes rond en T wil daar gelijk mee op de foto. Nog voor we hier vertrekken, verwijderen we een klein teekje van de kuit van T. Het blijft opletten geblazen.

In Pontempeyrat steken we het riviertje de Arne over en beginnen we aan een laatste steile klim voor vandaag en komen we in een groot dennenbos. De ondergroei van dit bos bestaat alleen maar uit bosbessenstruiken. Er zitten veel bosbessen aan die nog niet helemaal rijp zijn maar al wel lekker om te eten. De eerste bosbessen worden door PP naar binnen gewerkt.

We naderen onze eindbestemming Saint Georges Lagricol alwaar op 2 kilometer van de route een gite is. Als we bellen is er plaats voor ons en krijgen we door hoe te lopen. We zijn de enige in de gite en voor het avondeten kunnen we nog terecht in de naast gelegen "epicerie". We houden het simpel vandaag: wijn, stokbrood met paté, vis, smeerkaas en Rochefort, twee hele dikke vette tomaten en achteraf een toetje. Ook bezoeken we nog het plaatselijke tabac/café waar we alleen wat berichtjes uitlezen want het verslagje van gisteren is nog niet af.

Als al vroeg onze luiken dichtvallen, houden we het gezien voor vandaag.